Αξιολόγηση δεξιοτήτων Ψηφιακού Γραμματισμού
Αξιολόγηση δεξιοτήτων Ψηφιακού Γραμματισμού
Προκειμένου να αξιολογηθεί ο Ψηφιακός
Γραμματισμός, η ικανότητα δηλαδή των ατόμων να μπορούν να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα την ψηφιακή
τεχνολογία και τα διάφορα εργαλεία επικοινωνίας στην σημερινή εποχή, σύμφωνα με
τους Αlkali & Amichai-Hamburger (2004) πρέπει να ληφθούν υπόψιν ο βαθμός κατάκτησης
των παρακάτω δεξιοτήτων:
·
Ικανότητα εικονικού γραμματισμού: η ικανότητα δηλαδή το άτομο να μπορεί να διαβάζει και να αντιλαμβάνεται τα κείμενα, τις
πληροφορίες, τις οδηγίες και τις εικόνες που αναπαριστούν αι εικονικά στο
διαδίκτυο.
·
Ικανότητα ψηφιακής αναπαραγωγής: η ικανότητα του
ατόμου να μπορεί να συνδυάζει τις πληροφορίες, τα κείμενα και τις γνώσεις που
βρίσκει και σε συνδυασμό με τις δικές του ιδέες και την προσωπική του γνώμη,
αλλά και χρησιμοποιώντας τα διάφορα ψηφιακά εργαλεία να μπορεί να παράγει νέες.
·
Ικανότητα δικτύωσης: η ικανότητα του χρήστη να μπορεί να διαχειριστεί κριτικά και
αποτελεσματικά τις πληροφορίες που βρίσκει και να σερφάρει διαδικτυακά χωρίς να
αποπροσανατολίζεται από τα υπόλοιπα στοιχεία τα οποία είναι πιθανό να βρει.
·
Πληροφοριακός γραμματισμός: την καλλιέργεια της κριτικής
σκέψης και της αξιολόγησης των στοιχείων που υπάρχουν διαδικτυακά. Την
ικανότητα δηλαδή του ατόμου έγκαιρα και αποτελεσματικά να διαχειρίζεται τις πληροφορίες
και τα κείμενα.
·
Κοινωνικός γραμματισμός: η ικανότητα αυτή αναφέρεται
στην γενικότερη στάση του χρήστη ως προς τους άλλους χρήστες του διαδικτύου,
την καλλιέργεια της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της τήρησης των κανόνων και
τον διαμοιρασμ’ο των γνώσεων και των αναρτήσεων.
Η διαδικασία αξιολόγησης λοιπόν
του Ψηφιακού Γραμματισμού δεν εστιάζει
στον έλεγχο του αν χρήστης/μαθητής είναι
καλός ή όχι στο μάθημα της Πληροφορικής
και αν έχει μια καλή επίδοση αλλά στοχεύει στην αξιολογήσει των δεξιοτήτων που
οφείλουν να έχουν οι μαθητές ως πολίτες της κοινωνίας τους 21ου
αιώνα. Να διαπιστωθεί δηλαδή εάν ο σημερινός μαθητής είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει
αρχικά τις νέες τεχνολογίες, να τις αξιοποιήσει στην συνέχεια δημιουργικά, να
συλλέξει τις πληροφορίες και τα δεδομένα που χρειάζεται και που τον αφορούν και
έπειτα να κρατήσει εκείνα που κρίνει, διαμορφώντας με αυτόν τον τρόπο την προσωπικότητα του και την ψηφιακή του
παιδεία. Τέλος, να μπορεί να συνυπάρχει διαδικτυακά με άλλους χρήστες, να
συνεργάζεται μαζί τους και να ανταλλάσσει πληροφορίες αλλά και ταυτόχρονα να
γνωρίζει τα ζητήματα των ψηφιακών αποτυπωμάτων και των πιθανών κινδύνων.
Ένα εργαλείο το οποίο θα μπορούσε
να χρησιμοποιηθεί για να αξιολογήσει τις ικανότητες του Ψηφιακού Γραμματισμού
στην τάξη και στους μαθητές από τον εκπαιδευτικό είναι το Class Dojo. Πιο συγκεκριμένα,
αξιολογείται η ικανότητα του εικονικού
γραμματισμού αφού ο εκπαιδευτικός δημοσιεύει διαδικτυακά τις διάφορες πληροφορίες
για το μάθημα και την συμπεριφορά των μαθητών, και εκείνοι οφείλουν να τις διαβάσουν
και να τις κατανοήσουν. Ακόμα, αξιολογείται
η ικανότητα της ψηφιακής αναπαραγωγής , της κοινωνικής δικτύωσης και του
πληροφοριακού γραμματισμού αφού οι μαθητές καλούνται να επεξεργαστούν τις
πληροφορίες που τους παρείχε ο εκπαιδευτικός, να τις αξιολογήσουν κριτικά και επιλέγοντας
ποιες χρειάζονται να δημιουργήσουν τις δικές του. Τέλος, αξιολογείται και η
ικανότητα του κοινωνικού γραμματισμού διότι το συγκεκριμένο εργαλείο δίνει την
δυνατότητα της ανάπτυξης συνεργασίας και την καλλιέργεια σχέσεων μεταξύ των
μαθητών.
βιβλιογραφία
Alkali, Y. E., & Amichai-Hamburger, Y. (2004). Experiments in digital literacy. CyberPsychology & Behavior, 7(4), 421-429.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου