Η έννοια των πολυγραμματισμών
Ο Πολυγραματισμός σαν έννοια βασίζεται
στο μοντέλο του γραμματισμού και υποδηλώνει τα διάφορα είδη κειμένων που
παράγονται μέσα σε μια πολύγλωσση και
πολυπολιτισμική κοινωνία και έχουν σχέση με τις τεχνολογίες της πληροφορίας στην
οποία ζούμε. Σαν έννοια επιχειρεί να συμπληρώσει και όχι να αναιρέσει τις
υπάρχουσες πρακτικές διδασκαλίας του γραμματισμού.
Όπως διατυπώνεται από τους Kalantzis και Cope, η έννοια του πολυγραμματισμου
περιλαμβάνει την «ικανότητα κατασκευής
νοήματος σε διαφορετικά πολιτισμικά, κοινωνικά ή ειδικά συγκείμενα, καθώς και
την ικανότητα χρήσης όχι μόνο αλφαβητικών αλλά και πολυτροπικών αναπαραστάσεων»
(Kalantzis & Cope, 2001).
Οι Πολυγραμματισμοί λοιπόν, αφορούν
την αναζήτηση, εύρεση και εξοικείωση των διδασκομένων με κείμενα και είδη λόγου
από ένα ευρύ φάσμα μέσων και από ένα ευρύ φάσμα πολιτισμικών πηγών. Σκοπός είναι
οι μαθητές να αναπτύξουν μια κριτική μεταγλώσσα για το «νόημα ως σχέδιο» (Kalantzis & Cope, 2001) ώστε να μιλούν, να
καταλαβαίνουν και να χρησιμοποιούν την κοινωνική και πολιτισμική δύναμη αυτών
των κειμένων στην καθημερινότητα τους.
Οι κοινωνικές ανάγκες ωστόσο λόγω
της χρήσης της τεχνολογίας και των εξελίξεων μεταβάλλονται συνεχώς, με
αποτέλεσμα να μην μένουν ανεπηρέαστες οι διάφορες μορφές γραμματισμού αφού αυξάνεται η ανάγκη για κατανόηση και παραγωγή
διαφορετικών ειδών κειμένου (Beynham, 2002:114). Η αξιοποίηση ωστόσο της τεχνολογίας
μπορεί να συμβάλλει στην κατάκτηση των πολλαπλών αυτών ειδών γραμματισμών, αφού με την χρήση πολυτροπικών
και ποικίλων κειμένων καθώς και με την χρήση των διάφορων μορφών της τεχνολογίας
μπορεί να διευκολύνοντας την πρόσληψη, την αξιολόγηση και την οργάνωση της
πληροφορίας, προάγοντας έτσι την επικοινωνία.
Kalantzis, M.,
& Cope, B. (2001). Multiliteracies’: A framework for action. Transformations in language and learning:
Perspectives on multiliteracies, 19-32.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου